Model
Penyelesaian Masalah Polya
Pakar matematik Hungari, George Polya 1887-1985
Model Polya
telah diperkenalkan oleh tokoh matematik yang amat terkenal di seluruh dunia
iaitu George Polya. Nama sebenar beliau ialah Polya Gyorgy. Beliau telah
dilahirkan di Budapest, Hungary pada tanggal 13 Disember 1887 dan mati pada 7
September 1985 di Palo Alto, California, Amerika Syarikat. Beliau adalah
seorang yang berbangsa Hungary. Beliau merupakan seorang profesor matematik
dari tahun 1914 hingga 1940 di ETH Zürich, Switzerland dan juga merupakan
pensyarah dari tahun 1940 hingga 1953 di Stanford University yang membawa
gelaran Professor Emeritus sehingga akhir hayat dan kerjayanya.
Beliau telah
menjalani kajian pada banyak tajuk matematik, termasuklah siri, teori nombor,
analisis matematik, geometri, aljabar, kombinatorik, dan kebarangkalian. Beliau
juga telah menghabiskan sisa hidupnya dengan mencirikan kaedah-kaedah yang
orang gunakan untuk menyelesaikan masalah, dan untuk mengenalpasti bagaimana
penyelesaian masalah sepatutnya diajar dan dipelajari. Beliau telah menulis
empat buku mengenai tajuk berkenaan: Bagaimana Untuk Menyelesaikannya, Penemuan
Matematik: Pada Pemahaman, Pembelajaran, dan Pengajaran Terhadap Penyelesaian
Masalah; Matematik dan Penaakulan Jilid I: Induksi dan Analogi dalam Matematik,
dan Matematik dan Penaakulan Jilid II: Corak Penaakulan.
Pada tahun 1945, George Polya telah menerbitkan buku How
To Solve It yang telah menjadi sebuah penerbitan tersohor pada ketika itu.
Bukunya telah terjual lebih satu juta naskah dan diterjemahkan dalam 17 bahasa.
Dalam buku ini beliau telah memperkenalkan 4 prinsip dalam penyelesaian masalah
matematik.
Prinsip pertama : Memahami Masalah
Pelajar seringkali gagal menyelesaikan masalah kerana
semata-mata mereka tidak memahami masalah tersebut. Polya telah mengajar guru-guru
untuk bertanya pelajar soalan-soalan berikut :
- Adakah kamu memahami semua makna istilah/perkataan yang digunakan
dalam masalah tersebut ?
- Apa yang perlu kamu cari dan tunjukkan ?
- Bolehkah kamu menyusun semula ayat-ayat dengan perkataan sendiri ?
- Bolehkah kamu menggunakan gambar atau diagram yang boleh membantu kamu
memahamkan masalah ?
- Adakah maklumat cukup untuk menyelesaikan masalah ?
Prinsip kedua : Merangka strategi
Polya menegaskan, ada pelbagai strategi untuk
menyelesaikan masalah. Kemahiran memilih strategi yang sesuai bergantung kepada
berapa banyaknya pengalaman kita menyelesaikan masalah sebelum ini. Antara
strategi yang boleh membantu ialah:
- Cuba jaya
- membuat senarai yang tersusun
- mengenalpasti kemungkinan-kemungkinan
- menggunakan simetri
- menimbangkan kes istimewa
- menyelesaikan persamaan
- melihat pola
- melukis gambar
- menyelesaikan masalah kecil terlebih dahulu
- guna model
- bekerja dari bawah/ menggunakan maklumat terakhir terlebih dahulu
- guna formula
- guna analogi/perbandingan
- lakonkan/ujikaji
- mempermudahkan masalah
Prinsip ketiga : Melaksanakan strategi
langkah ini biasanya lebih mudah dari merancang
strategi. Yang pelajar perlukan pada langkah ini ialah ketekunan dan
berhati-hati apabila menggunakan kemahiran yang sedia ada. Jika tidak berjaya
menyelesaikannya, patah semula ke langkah pertama dan merancang strategi
berbeza. Ini adalah langkah biasa dalam matematik yang juga digunakan oleh
pakar matematik sekalipun.
Prinsip keempat : Menyemak jawapan
Polya merasakan adalah wajar mengambil sedikit masa
untuk menyemak jawapan dan membuat refleksi. Ini bertujuan untuk mengukuhkan
keyakinan dan memantapkan pengalaman untuk mencuba masalah baru yang akan
datang. Gunakanlah Model Polya untuk menyelesaikan sebarang masalah hari ini.
Strategi
Penyelesaian Masalah
Berikut adalah beberapa strategi-strategi
penyelesaian masalah:
1.
Permudahkan masalah
Kadang
kala masalah yang diberikan terlalu rumit dan kompleks. Permudahkan masalah
tersebut bermakna mewujudkan masalah yang serupa dengan menggunakan angka-angka
yang berbeza dan mudah. Kemudian buat perbandingan dan akhirnya kita
memperolehi jawapan.
2.Melukis
Gambar Rajah
Dengan
melukis gambar rajah kita dapat melihat pergerakan masalah tersebut secara
teratur.
3.Memodelkan
/Menjalankan simulasi /Melakonkan
Memodelkan
atau menjalankan simulasi adalah strategi yang paling berkesan untuk melihat
pola perubahan dan keseluruhan masalah dapat difahami dengan jelas. Dengan
menggunakan model konkrit, ianya mempermudahkan penyelesaian masalah tersebut.
4.Mengenalpasti
pola
Dalam strategi ini pelajar perlu menganalisa
pola dan membuat generalisasi berdasarkan pemerhatian mereka dan mengujinya
dengan menggunakan data yang baru. Pola boleh wujud dalam bentuk gambar atau
nombor.
5.Menyenaraikan
/Menjadualkan secara sistematik
Jadual yang dibina seharusnya teratur dan
tersusun agar maklumat dapat dilihat dengan cepat dan mudah. Graf juga boleh
digunakan untuk menunjukkan perhubungan di antara pembolehubah - pembolehubah.
6.
Cuba Jaya
Strategi
ini adalah cara termudah tetapi ianya memerlukan tekaan yang bijak dan
penyemakan yang tersusun boleh membawa kepada jawapan atau penyelesaian. Cara
ini memerlukan masa yang panjang untuk penyelesaian.
7.
Kerja ke belakang
Bekerja
ke belakang antara strategi yang sesuai untuk menyelesaikan masalah sequence,
pola, persamaan dan lain-lain.
8.Menakul
secara mantik
Pelajar
menganalisa semua syarat-syarat dan memecahkan kepada bahagian-bahagian
tertentu. Sebahagian daripada masalah itu boleh diselesaikan dengan
penyelesaian bahagian-bahagian kecil yang akan digabungkan semula untuk
membentuk penyelesaian masalah tersebut.
9.Menggunakan
kaedah algebra
Kaedah algebra akan membentuk beberapa
persamaan dan ia dapat membantu menyelesaikan masalah matematik tersebut.
MODEL
POLYA LEBIH DIGUNAKAN SECARA MELUAS BERBANDING MODEL LESTER DAN KRULICH
Menurut
Krulik dan Rudnick (1989), penyelesaian masalah adalah merupakan satu proses
yang kompleks dan sukar dipelajari. Ianya mengandungi satu siri tugasan dan
proses pemikiran yang berkait rapat untuk membentuk satu set corak pemikiran
heuristik. Ianya merupakan satu keadaan dimana pelajar mesti melaluinya untuk
menyelesaikan masalah dalam matematik. Heuristik ialah satu kaedah umum yang
mana dapat diapliksikan kepada semua jenis masalah.
Terdapat
beberapa model penyelesaian masalah yang sering digunakan dalam pendidikan
matematik seperti Model Lester (1975), Model Mayer (1983), Model Polya (1973)
dan Model Schoenfeld (1985). Dalam Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
Model Polya adalah model utama yang digunakan dalam kurikulum matematik
berbanding dengan model-model lain di mana ianya mempunyai empat langkah yang
mudah difahami dan sering digunakan dalam penyelidikan matematik di Malaysia.
Menurut
Model Polya (1973), terdapat empat fasa penyelesaian masalah matematik yang
merangkumi pemahaman tentang masalah, merancang strategi tentang masalah,
implementasikan strategi yang dirancang dan mengimbas kembali. Dalam setiap
fasa penyelesaian masalah, beberapa soalan ditanya atau cadangan untuk membantu
para pelajar memahami masalah serta mendapat penyelesaian tentang masalah
tersebut. Salah satu pendekatan pengajaran ialah pendekatan berpusatkan masalah
(problem-centered approach).
Pendekatan
ini dipercayai dapat menerokai idea – idea penting dalam matematik serta
memperkembangkan kuasa matematik iaitu keupayaan untuk membuat matematik dan
mempunyai celik akal dalam pembelajaran matematik. Ianya juga dapat mengelakkan
penekanan daripada melakukan aktiviti matematik kepada memikirkan hubungan
antara idea – idea matematik. Menurut Schroeder dan Lester (1989) sesuatu
masalah boleh digunakan sebagai satu cara untuk mempelajari isi kandungan dalam
matematik.
Dalam
penyelesaian masalah juga terdapat dua jenis masalah iaitu masalah rutin
(routine problem) dan masalah bukan rutin (non-routine problem). Masalah rutin
(routine problem) ialah ialah jenis masalah matematik secara mekanikal iaitu
pengiraan, ianya bertujuan untuk melatih pelajar untuk menguasai kemahiran asas
terutamanya kemahiran aritmetik yang melibatkan empat operasi dalam matematik
iaitu penambahan, penolakan, pendaraban dan pembahagian. Dan juga aplikasi
secara terus (direct) yang menggunakan formula matematik, mengikut prinsip
matematik, secara teori dan persamaan.
Secara
umumnya masalah rutin ini ialah jenis penyelesaian masalah dalam matematik yang
paling mudah atau asas ianya bertujuan untuk memudahkan pelajar menguasai
konsep algoritma. Manakala masalah bukan rutin (non-routine problem) pula ialah
penyelesaian masalah yang unik dimana memerlukan pelajar mangaplikasikan
kemahiran dan konsep atau prinsip dalam matematik yang telah dipelajari dan
dikuasai. Kaedah penyelesaian masalah bukan rutin dalam matematik tidak boleh
dihafal atau dicongak tidak sepertimana menjawab soalan yang berbentuk
pengiraan. Proses penyelesaian masalah ini memerlukan satu set aktiviti yang
sistematik dimana ianya mempunyai perancangan yang logik termasuk strategi yang
hendak digunakan serta pemilihan kaedah yang sesuai untuk melaksanakannya.
KENAPA MEMILIH MODEL POLYA ?
Pada
pandangan kami, model polya telah digunakan secara berleluasa di negara ini
mahupun di negara luar. Apa yang dapat kami simpulkan daripada penggunaan model
Polya ini ialah ia amat membantu para pelajar dalam menyelesaikan masalah yang
berkaitan dengan matematik. Dengan menggunakan model polya ini, prinisp
merupakan kunci utama untuk menyelesaikan masalah matematik. Dalam metod Polya
ini terdapat 4 prinsip yang boleh kita gunakan dan aplikasikan dalam menjawab
soalan matematik dengan lebih berkesan dan sistematik. Menurut Model Polya,
penyelesaian masalah boleh dilaksanakan melalui empat peringkat iaitu, memahami
dan mentafsir masalah, merancang strategi penyelesaian, melaksanakan strategi
penyelesaian dan menyemak semula penyelesaian.
No comments:
Post a Comment