MASALAH
RUTIN DAN MASALAH BUKAN RUTIN
Terdapat
dua jenis masalah dalam matematik iaitu masalah rutin dan masalah bukan rutin.
Masalah rutin ialah masalah harian yang biasa ditemui. Masalah matematik jenis
ini bertujuan melatih para pelajar menguasai kemahiran asas dalam matematik
khususnya kemahiran mengira dalam keempat-empat operasi iaitu tambah, tolak,
darab dan bahagi. Masalah bukan rutin pula merupakan masalah yang memerlukan
konsep penyelesaian masalah matematik yang menggunakan kemahiran, konsep atau
prinsip matematik yang telah dikuasai terlebih dahulu. Proses penyelesaian
masalah ini melalui beberapa peringkat iaitu memahami masalah soalan, merancang
strategi penyelesaian, melaksanakan strategi penyelesaian dan menyemak semula
masalah tersebut.
Masalah
Rutin
Masalah-masalah
yang melibatkan hanya satu operasi aritmetik sahaja dalam penyelesaiannnya
dikategorikan sebagai masalah rutin. Masalah-masalah rutin hanya memerlukan
pelajar memahami masalah, memilih operasi yang sesuai serta mempraktikkan
algoritma-algoritma yang telah dipelajari. Prosedur penyelesaiannya diketahui
oleh pelajar. Walaubagaimanapun, masalah-masalah matematik yang rutin ada fungsinya
kerana memberi latihan dalam ingatan fakta-fakta asas dan langkah-langkah yang
berturutan. Selain itu, mempertingkatkan kemahiran-kemahiran dalam
operasi-operasi asas. Malah memberi peluang kepada pelajar untuk berfikir tentang
perkaitan di antara sesuatu operasi dan aplikasinya kepada situasi-situasi
sebenar.
Masalah
Bukan Rutin
Masalah
bukan rutin ini memerlukan proses-proses yang lebih tinggi daripada
yangterlibat dalam penyelesaian masalah-masalah rutin. Kejayaan dalam penyelesaian
masalah-masalah bukan rutin bergantung kepada kebolehan pelajar menggunakan
pelbagai strategi penyelesaian masalah bersama dengan fakta-fakta dan maklumat
dalam pertimbangan. Prosedur menyelesaikannya adalah tidak diketahui pelajar.
Masalah-masalah bukan rutin biasanya diselesaikan dengan pelbagai cara yang
memerlukan proses pemikiran yang berbeza-beza. Pelajar dikehendaki menggunakan
kemahiran secara kritis dan kreatif dalam penyelesaian masalah bukan rutin.
Masalah-masalah bukan rutin harus digunakan
dalam program matematik sekolah rendah kerana boleh membantu pelajar-pelajar
sekolah rendah khususnya mengembangkan penggunaan strategi-strategi
penyelesaian masalah. Di samping itu, dapat membekalkan peluang kepada pelajar
untuk memikirkan pelbagai cara penyelesaian, berkongsi kaedah-kaedah penyelesaian
masalah dengan pelajar-pelajar lain dan mengembangkan keyakinan diri dalam
penyelesaian masalah matematik. Seterusnya dapat mendorong pelajar untuk
menikmati keindahan dan logik yang wujud dalam matematik. Tambahan itu, mengembangkan
kemahiran-kemahiran berfikir secara kritis berbanding dengan hafalan petua,
peraturan dan fakta tanpa kefahaman yang baik dalam kalangan pelajar.
Masalah Rutin
|
Masalah Bukan Rutin
|
Masalah kompleks
|
Masalah kehidupan sebenar
|
Melibatkan satu
operasi matematik
|
Memerlukan lebih daripada satu operasi
matematik
|
Kemahiran asas dan
langkah-langkah urutan
|
Menggunakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
|
Perlu memahami,
mendapatkan maklumat, memilih operasi dan algoritma
|
Perlu kefahaman, mendapatkan
maklumat, memilih operasi dan algoritma
|
Menyelesaikan melalui
bercerita dan kaitkan
dengan strategi keadaan sebenar
|
Pelbagai dan kaedah untuk
menyelesaikan
|
nice blog!!! ^.^
ReplyDeletesalam awak..boleh tak saya nak minta rujukan yang awak guna..terima kasih..harap boleh email ke amira_fatiha91@yahoo.com
ReplyDelete*atau boleh contact saya di 013-9784163 jika ada masalah..harap sangat boleh bantu..tq